Friday, March 15, 2013

الغساله مش شغاله (غسالتنا المعطلة)

 قصه منقوله

  بالعاميه، وتليها بالفصح
مراتى اتصلت بمركز الصيانه بعتولنا مهندس يصلح الغساله دخل وفتح الغساله وقال إن الغساله محتاجه شغل كثير على الأقل 4 ساعات فقلت له ماشى اشتغل فطلب كباية شاى فقلت لمراتى اعملى كباية شاى وهاتى كمان بسكويت وفضلت واقف مع المهندس وهو بيصلح الغساله .
كان التليفزيون صوته عالى وكانت قناة سى بى سى شغاله شتيمه فى مرسى والأخوان ووصلة ردح من لميس فقال المهندس بعصبيه: عملنا ايه مرسي ده بلوة ربنا ابتلانا بيها والبلد كل يوم في النازل و.... و...... و..... فسكت ومرديتش اعلق وطلبت من المهندس يكمل شغل ومراتى جابت الشاى.
بعد دقيقه خبطت برجلى على الغساله خبطتين فسألنى المهندس : خير يا أستاذ ؟فرديت : لأ مفيش حاجة اشتغل يلا خلص ! بعد دقائق خبطت برجلى على الغساله 3 مرات ورا بعض فرد المهندس منزعجا خير يا أستاذ ؟فرديت : لأ مفيش حاجة اشتغل يلا خلص ركز فى شغلك ! بعد دقائق خبط برجلى على الغساله 5 مرات ورا بعض خبط جامد جداًفغضب المهندس وقالى: مش معقول كدة مش عارف أشتغل من الخبط وحضرتك مش عاوز تقلى فى ايه.
 فرديت قلت له اشتغل وركز فى شغلك فرمى المفك اللى كان فى ......ايده فى الشنطة بتاعته وقالى اشتغل ازاى محتاج تركيز وانت عملت لى دوشه وانا مش فاهم فى ايه ومش عاوز ترد على امى وبدأ يشتم.
ضحكت ضحكة عالية قوى وقالت له : ياراجل يا طيب .. بقى إنت فى 10 دقائق صرخت من كام خبطة وكنت طلبت 4 ساعات شغل أمال مرسى اللي بيترمى عليه مولوتوف وطوب وشتيمه ليل ونهار فى كل القنوات وتكفير واتهامات باطله واشاعات وكذب هيشتغل ازاي ؟والقضاء ضده والشرطة ضده والجيش بيشاور عقله ممكن يعمل اى حاجة........!
ينفع كل دقيقتين اقولك انك مهندس فاشل ومش عارف تصلح الغساله ولازم اجيب مهندس تانى !! حينفع تشتغل فى الجو ده ؟؟مش نستنى على الرئيس ال 4 سنوات ونساعده ونروق له الجو ونشوف عرف يبقى رئيس زى ما هو مفروض ولا ما عرفش
!! ساعتها نجيب رئيس غيره !! صح ولا ايه ؟مش انت طلبت 4 ساعات شغل !! وعملتلك شاى... ينفع بعد 5 دقائق اقولك الغساله مشتغلتش ليه !! ومن غير شاى كمان ؟.؟ ينفع !!
ضحك المهندس وقالى : غلبتنى وانت عندك حق وانا بجد غلطان انى قلت كده على مرسى وحصلحلك الغساله على حسابى يعنى ببلاش علشان انت راجل زى العسل

بالفصحى

غسالتنا المعطلة

الكاتب:  أ. لميس طه
http://www.maganin.com/content.asp?contentid=19727

تصلت زوجتي بمركز الصيانة فبعثوا مهندساً لإصلاح الغسالة، عاينها قائلاً أن العمل فيها قد يستغرق الأربع ساعات! فقلت: " حسناً، تفضل باشر عملك"، طلب الرجل قدحاً من الشاي أوصيت زوجتي بإعداده وأن تجعل معه بعض" البسكويت"، بينما بقيت واقفاً قربه وهو يعمل.

كان التلفاز مداراً على قناة سي بي سي يبث برنامجاً كرّسته مذيعته لميس لشن هجوم شرس على مرسي والإخوان وذمّهم وشتمهم، فقال المهندس بعصبية:" ماذا فعل لأجلنا مرسي؟! إن هذا الرجل إلا ابتلاء من الله أنزله بنا، حال البلاد في تراجع مستمر وووو..." احتفظت بصمتي مستنكفاً عن التعليق وطلبت إليه أن يتابع عمله فيما أحضرت زوجتي الشاي.

مرّت دقيقة ضربت بعدها الغسالة بقدمي ضربتين، فتسائل المهندس:" خيراً يا أستاذ؟" فرددت بأن لا شيء وأن ينهي عمله. دقائق قليلة وكررت فعلتي بضرب الغسالة لكن ثلاثاً هذه المرة! فما كان من المهندس إلا أن كرر سؤاله بانزعاج:" خيراً يا أستاذ؟" فأجبت:" لا شيء، فقط ركّز في عملك وحاول إنهاءه" لم يمرّ كثير من الوقت حتى عدت أضرب الغسالة مرة أخرى خمس ضربات قوية، عندها غضب الرجل وصاح متذمراً:" لا يمكنني العمل بهذه الحال، هذا أمر لا يحتمل، وحضرتك لا تفصح عمّا تريد!" فقلت بهدوء:" اشتغل، ركّز في شغلك" فما كان منه إلا أن ألقى بالمفك في حقيبته واستنكر قائلاً:" كيف لي أن أعمل وأركّز وأنت تقطع عليّ تركيزي وتثير جلبة في موضع عملي! كما أنك لا تقول ماذا هنالك وترفض الردّ عليّ" ثم بدأ يشتم ويصيح.

هنا قهقهت عالياً وقلت له:" أيها الرجل الطيب! إذا كنت قد صرخت وفقدت صبرك في عشرة دقائق من بضع ضربات وقد طلبت أربع ساعات لإتمام عملك، فماذا عساه الحال عند مرسي الذي يرمى بالطوب والمولوتوف ويُشتم ليل نهار في كل قنوات التلفاز ويواجه اتهامات باطلة وإدعاءات بالتكفير وإشاعات وأخبار كاذبة، بينما جهاز الشرطة يقف ضده وكذلك القضاء، أما الجيش فلا زال يفكر ويتردد فيما سيفعل! هل يجوز لي أن أردد على مسامعك كل دقيقتين أنك مهندس فاشل وأنك عاجز عن إصلاح الغسالة وأنني سأطلب مهندساً آخر ليصلحها؟! هل ستتمكن عندها من أداء عملك على نحو سويّ؟ ألا يتوجب أن نعطيه فرصة الأربع سنوات ونساعده ونهيئ له الجو المناسب للعمل لنرى إن كان جديراً بالرئاسة؟ فإن لم يكن عندها نجلب رئيساً غيره! ألست محقاً؟! لقد طلبت أربع ساعات لإصلاح الغسالة، وأعددنا لك شاياً! فهل من الإنصاف أن أسألك لماذا الغسالة مازالت معطلة بعد خمسة دقائق فقط من بداية عملك، وحتى دون أن تشرب الشاي الذي طلبت؟! هل يجوز هذا؟!..

ضحك المهندس وقال:" لقد غلبتني؛ عندك حق فيما تقول، وأنا مخطئ فعلاً فيما قلت عن مرسي! وسأصلح لك الغسالة على حسابي لأنك رجل ظريف حقاً!".
**وصلتنا هذه القصة بالعامية المصرية على البريد الإليكتروني للموقع  من المهندس محمد شريف كامل (مصري كندي) ووقع تحتها منقول، فرأينا أن تعاد صياغتها بالعربية السليمة لنتمكن من نشرها على مجانين..... وقامت بالصياغة أ. لميس طه  

1 comment:

  1. لاأعرف ما هو المقصود بهذة القصة؟ لكنى أستطيع أن أقول أن التشبية غير سليم فالمهندس حسب القصة "وفضلت واقف مع المهندس وهو بيصلح الغساله" اذا فالمهندس كان يصلح الغسالة و الفارق أن مرسى بعد دحولة للبلد فهو انجعص على الكرس و لم يصلح شىْ

    ReplyDelete